kyckling i ugn

idag blev det kyckling till middag. hittade ett recept hos annasara.net som jag testade.

3-4 personer:
3 kycklingfiléer
100 gram smör
4 msk ketchup
3 dl grädde
3 msk soja
1 msk salt
1 msk vitpeppar
Ris för X antal personer

Värm ugnen till 225 grader. Dela filéerna så det blir tre delar av varje filé. Placera dessa i en ugnssäker form, typ gratängform med höga kanter. Smält smöret i en kastrull, rör sedan ner sojan, ketchupen, saltet och vitpepparn. Häll sedan blandningen över kycklingbitarna i formen. Se till att de täcks helt. Placera mitt i ugnen ca 30 minuter. Ta sedan ut formen och häll över grädden. Nu kan du börja med riset, om det tar ca 10 min, annars börjar du tidigare. Efter 10 min tar du ut kycklingen och ser om den är klar.

Kan rekommendera er till att minska på både salt och vitpepparn. jag tog 1/4dels msk och det räckte gott och väl. 1tsk åt både salt och vitpepparn är nog alldeles lämpligt. Men gott blev det iaf och värt att testa för er! : )

Ett snabbare och lättsammare recept som jag brukar göra är... stek kyclingfilèerna i mindre bitar, då dom är genomstekta häll i massa grädde och soja (efter smak) låt puttra ett tag. Servera med ris!



Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar