som jag lovat - handlingslistan




Jag fick lite frågor ang min handlingslista för månaden och några undrade om jag inte kunde lägga ut den här på bloggen.

Visst skulle jag kunna lägga ut de exakta recepten och vad som behövs handlas till diverse maträtt. Men det blir inte bara jobbigt för mig, utan jag tror inte ni skulle ha någon större hjälp av det iallafall. Istället så kan jag ge er lite tips.. Haha låter som om jag tror att jag är något av en expert inom det här och så är det ju självklart inte, men jag har lärt mig att leva efter våra tillgångar då det varit snålt och det sitter kvar.

Köp storpack - oftast är det billigare, kolla jämförelsepris, men köp inte mer än du behöver.
Handa på willys/lidl - handla basvarorna för månaden här, så kan du komplettera upp med saker från ica.
Bli prismedveten - det kan skilja 30kr/kg mellan köttpriserna och grönsakerna från vecka till vecka och affär.
Dyrt inte alltid bäst - eldorado, euroshop och willys egna märken kan vara minst lika bra.
Köp inte färdliglagat/halvfabrikat - gör egen pytt, egna biffar, egna potatisbullar osv.
Mat och handlinglista - sätt dig ner och skriv ner en matlista för 2-4veckor och följ den.
Ät dig inte proppad - det mår du bara dåligt av, spara istället och frys in en matlåda.
Extrapriser - kolla i reklamblad och använd rabatter. Men luras inte av köp 2 priser, ibland "tjänar" du någon enstaka krona och köper 2 för någonting du bara behövde en av.

Lägger iallafall upp en vecka med lite tips! : )

Måndag
Panerad fisk, potatis och kallsås. Eldorados alaska pollock fileér. 15kr för 400g om jag inte minns fel.

Tisdag
ugnsstekt falukorv med potatismos. Köp inte eldorados, smakar skit. tycker man ska köpa bra och god falukorv, kika gärna efter extra erbjudanden, 2st för 40kr brukar vi passa på att köpa utav. finns det inget billigt alternativ den veckan? ät någonting annat och köp upp ett gäng och frys in då de har erbjudanden. potatismosen gör ni själva. (Lidl har alltid 3kg potatis för 14kr vilket är billigt, willys har ibland haft erbjudande 5kg/15kr)

Onsdag
Västanbiffar, potatis, gräddsås. köp storpack köttfärs, dela upp i mindre förpackningar och frys in. Citycross brukar ha någon drive med 40kr/kg, ladda upp med några kilon så finns det.

Torsdag
pannkaka/ärtsoppa varje torsdag. Euroshoppers ärtsoppa är minst lika god som den hemlagade och kostar bara 12kr/kg.

Fredag
Hemmagjord kebabtallrik - vi köper allt på lidl. kebabköttet, stripsen, grönsakerna, creame fraichen och vitlöken. gott och billigt.

Lördag
fläskfilégryta med ris - egentligen inte fläskfilé, utan fläskytterfilé, men varken formen, konsistensen eller smaken är det någon skillnad på, enbart priset. köpte upp 4st sist, 40kr/kg och eftersom de ligger på ca800g så blev det ca 30kr för en hel, god mat behöver alltså inte vara dyr. För en billig gryta så steker du fläskytterfilén i bitar, steker sedan skivade färska champinjoner, rör ner creame fraiche (möjligen med någon smak?) och en buljongtärning, salta och peppra.

Söndag
Kycklingklubbor, strips och béarnaisesås. Kycklingklubbor är oftast väldigt billiga om man jämför med fileérna och liknande.

Hoppas detta kan hjälpa några barnfamiljer (och andra med förståss) att tjäna några extra slantar varje månad! : )



Anonym skriver:

jag borde verkligen lära mig av dig..ska försöka bli bättre på det här med mathandling! ;)

Anonym skriver:

ja precis :) det är ju bara det att vi har som vana att sätta in pengar på ica kortet, så då blir det ju lite svårt att handla mat på andra ställen ;p men man kan ju sätta in hälften av matpengarna på ica och sen ha andra halvan kvar så man kan handla mat på andra ställen :)

Moa skriver:

Tack för alla bra tips, kommer verkligen att behövas nu då man lever på en lön och föräldrapenning som man helst vill dryga ut så mycket det bara går. :)

Mamma skriver:

Bra där, vad duktig du är gumman:)

Diana skriver:

Wow!

Vet hur det är jag oxå med spänd ekonomi, man får det ju nog att fungera med lite planering! + det är så mycket godare att själv ha gjort den än att köpa dessa halvfabrikat!

Så, hoppas du inte har emot att din blogg blir följd i Finland oxå! Spartips kan man sldrig få för mycket av!

Menar ju inte du bara skriver om sparandet..

Theres skriver:

Du är ju proffs på det där! Vi är jättedåliga på att storhandla och kan nog tjäna in massa pengar av dina idéer. Tack! :)


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar