självkänslan, grunden till allt

"Ju lägre självkänsla man har, desto viktigare är det med ett snyggt hem". Jag tror det kan ligga mycket i det. Mitt hem är det viktigaste jag har, där har jag min trygghet, det är min borg. Är det inte städat och fint, så mår jag inte bra heller och man känner väl aldrig ett sådant lyckorus som då man sätter sig ner med en kaffekopp, efter att gett hemmet en riktig omgång.

Jag har aldrig tänkt något vidare på min självkänsla, om den är bra eller dålig. Somliga dagar är jag väldigt stark i mig själv, är helt övertygad om att jag kommer få jobbet jag sökt, att personerna på festen kommer älska mig, att jag ser bra ut och att provet nästa vecka kommer gå galant. Andra dagar är jag nere på botten, förstår inte vad som är felande med mig, då jag inte kan minnas någonting, tappar bort en sak, hittar en annan, för att återigen tappa bort den igen. Anser att alla i min omgivning är så mycket finare och bättre än mig, måste gå ner två kilo för att i huvudtaget kunna vistas ute och tittar någon en extra gång på mig, så måste jag ta upp spegeln för att kika vad som sitter i mitt ansikte. Så går dagarna upp och ner, vilket det säkert gör för alla, har jag fel? Därav har jag aldrig funderat på om min självkänsla är dålig, då den konstant åker berg- och dalbana.

Inte fören en nära vän till mig började tala om just självkänsla, så öppnade jag upp mina ögon för detta. Och i dessa självkänsleböcker verkar hemmet och ens självkänsla gå i ett och en god start kan vara att rensa bort allt som inte ger än någon energi, som allt onödigt skrot i lådor, skåp, garderober och förråd. Allt sånt som bara ligger och gnager i ditt bakhuvud och tar ifrån dig positiv energi.

Jag har iallafall bestämt mig för att beställa och/eller låna några böcker av en kompis. För även om min självkänsla möjligen inte är helt i botten, så kan den garanterat bli mycket bättre. Gör det ni med, för självkänslan är grunden till dina tankar om dig själv och styr i princip hela till liv. Även fast jag inte heller har sett på det så för bara några veckor sedan, så ska det iallafall bli spännande att göra dessa övningar och rensningar för att se vilka skillnader de egentligen kan göra.



Anonym skriver:

Sjukt bra skrivet carro!!.. Vi ska skriva en egen bok du och jag tycker jag.. typ anti stress eller nå :P.. närå skojjas :D.. men fan va kul att du läst lite. DU ska låna mina böcker också sjukt bra!!.. Du äger! puss!


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar