stort och gult


För att kompensera upp den bortkastade dagen ännu mer, så bestämde jag mig för att baka lite tillsammans med Noel. Höll väl på en sådär tre timmar, man får alltid räkna med två timmar extra då barn är inolverade.. det är något jag har lärt mig. Noel delade, bakade, kletade, åt, kastade & tröck dit en massa russin i sina lussekatter. Småskrattade lite för mig själv då jag jämförde mina tillsynes mästerverk med hans gulliga gula högar. Vem kunde ana att jag senare knappt skulle se någon skillnad på dem? Hur kan något så perfekt & litet utvecklas till något så fruktansvärt & stort? Var gick det fel? Nu kan jag tillägga att de snyggaste är placerade överst & de understa ligger förvarade i "hemma påsar" de vi ej bjuder på, utan äter själva.. då ingen ser.

Men de var iallafall grymt goda (enligt Noel & han lär veta.. han är ju ändå kungen av bakverk). Så tänkte bjuda med mig av lite tips till alla er därute som går i baktankar.

Tips 1: Tillsätt en burk kesella, ett ägg & sirap.
Tips 2 : Koka russinen i konjaksglögg, lite special sådär.
Tips 3: Står det 36 lussekatter gör då 36 lussekatter av degen, inte 30 & absolut inte 26.
Tips 4: Jäst, de innehåller jäst. De kommer jäsa hundra gånger sin storlek vare sig du vill det eller inte.


Ida skriver:

tack för svaret :) det stämmer det du skrev! idag känns det redan bättre hehe, man har sina dar.. jag är verkligen sjukt peppad på att plugga, så jag ska försöka göra det till hösten :) kram


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar