Du har alltid ett val!

Tamtitam. Så var det måndag igen & man var tillbaka till verkligheten. Den verklighet som består av så mycket mer än jag egentligen alls har tid med. Har suttit hela dagen & försökt pluggat, men det är nästintill omöjligt utan bok. Som med varje kurs så blir jag arg på mig själv som snålat ner på studiematerial, men det brukar ju i regel gå vägen ändå.. även om allt tar tio gånger så lång tid.

Jag tror man förövrigt måste lära sig att skilja på måsten & vilja, för att inse att det man väljer egentligen har att göra med prioriteringar. Klart man inte har tid att göra allt man vill göra, för det är så väldigt mycket & varken solningen eller en make over i köket är ett måste. Jag ska dela upp alla dessa "måsten" till två listor istället, en för måsten & en för vilja. Bara tanken att jag själv kan välja kommer dämpa min stress & helt plötligt fanns det knappt några måsten kvar. För jag "måste" varken städa eller plugga just nu eller ikväll, egentligen. Jag måste inte söka jobb, jag måste inte jobba. Men jag gör det för att få mat, för att få värme, för att få leva. Vi pluggar, arbetar & sliter för att tillslut få kunna leva. När börjar egentligen livet? Är det inte det som händer just nu & i varje sekund?

Just nu är det så mycket. Jag måste plugga, förbereda för att börja arbeta, renovera hemma, ringa tusen samtal & fixa lika många ärenden. Träffa kompisar man tappat bort & försöka få familjelivet att gå ihop, gällande kärlek, lek, städning, rutiner & allt vad det innebär. Det är så mycket man måste göra & tillslut fastnar jag i allt & vill bara leva.

Ibland så vill jag bara trycka på pausknappen & sätta mig ner i några dagars tystnad. Skrika stopp & att jag inte har tid med allt just nu. Men man måste, för det finns faktiskt saker som man måste göra om allt ska gå runt. Även om varken städningen, renoveringen, toppbetyg eller tid över för vänner är & familj är ett måste, så blir de ändå det. Det är istället en vilja för att leva & känna någon slags livskvalité. I det stora hela så är det ändå det som är det viktigaste & det som utgör grunden för att vi ska orka med de riktiga måstena.

Kasta ut datorn & tvn är det första jag ska göra då jag är färdig med studierna. Jag ska minimera alla måsten & fokusera på att hinna med fler viljor istället. Att ta steget att leva i mer enkelhet ger ett liv med högre livskvalité & genom att vägra de senaste prylarna få ett friare liv. Jag tror jag skulle bli förvånad över hur mycket tid jag egentligen alltid haft, det har bara kommit så många "måsten" i vägen. Sånna måsten som inte tillför något värde alls i mitt liv. Ibland måste man faktiskt stanna upp, för att minnas var man är påväg.

Mamma skriver:

Du är så klok gumman:)Kram

Fia skriver:

Jaa huua..Själv önskar jag att man kunde trycka på STOPP knappen just nu!!


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar