Shared joy is a double joy

Jag som aldrig varit något för varken kina, thai eller asiatisktmat i överlag, har det senaste året helt snöat in mig på alla dessa fantastiska smaker. Ostronsåsen använder jag till allt och den ena flaskan avlöser den andra. Jag steker köttbullar i den, har den i biffar, köttfärssås, grytor eller tar en sked då jag blir sugen bara. Samma sak med den ljusa sojan och fisksåsen, helt jävla underbara. Och kokosmjölk.. sagolikt gott i alla grytor. En massa skedar röd chili/curry pasta i en stekpanna fylld utav varm olja i början, sedan är det bara att kasta i en massa wok, kyckling, kött och blanda ihop med alla möjliga smakkominationer. En het kycklinggryta med ris slog jag ihop i lördags.
 
Ville även överraska med en förrätt, men vi hade i princip ingenting hemma till något sånt. En förrätt utan skaldjur är för mig inte en god förrätt. Men med Noel vid min sida, så tycker jag vi styrde upp det hela rätt bra iallafall. Vi stekte rödbetor i smör och honung, lät morötterna koka i rödbetsspad och ostronsås (ja, där fick jag in det igen) och sedan gjorde vi en ostsås (grädde, creme fraiche och ost) och la lite snyggt över. Sådär tråkigt enkelt, vegetariskt, men svajnigt gott!
 
Noel är i princip alltid med då jag lagar mat, tycker det är viktigt att barnen får vara med och hjälpa till i köket, även om allt tar fem gånger så lång tid och köket ser ut som ett bombnedslag efteråt. Lite annorlunda smakkombinationer får man också räkna med. Kanel och currysås är väl inget jag sådär spontant skulle kommit på. Men lite ostronsås i styr upp det mesta. "Minns att den allra största gåva du kan ge ditt barn är dig själv, din tid och din uppmärksamhet."
 
Nu ska jag fortsätta pluggningen. Så jävla nervös för det muntliga slutprovet imorgon, så måste plugga mig stensäker på allt för att inte svimma innan.
 


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar