3-4 års trots och helvetes mornar

Känner mig helt knäckt. Vi kliver alltid upp minst 1 ½ timme innan vi ska bege oss hemifrån. Jag smörjer in ansiktet med en ansikskräm och drar fingrarna genom håret, resten utav tiden tillägnas till vårt kära barn. Det går inte att stressa med honom (eller klart det går, men då blir det bråk och en jobbig dag), så jag placerar honom i soffan framför barntv, slår på kaffe och fixar fika till honom, så han har nästan EN TIMME på sig att få i sig mackan och "bananpengarna". Sedan tar det tjugo minuter att klä på de vanliga kläderna och ytterkläderna är en historia för sig.
 
Kan helt ärligt säga att jag ALDRIG varit med om en värre morgon än imorse, inget gick som det skulle. Vi hade våran 1 ½ timme på oss och allt raserades likförbannat. "Men håll i honom och bara klä på honom då", "prata med honom", "säg om du inte lyssnar/om du lyssnar så....", "var bestämd och lugn" "var hård mot honom", "gå därifrån bara". Det fungerar inte så. Jag förbereder honom hela tiden för det som komma skall och kör samma rutiner varje morgon. 20 minuter innan vi ska gå så börjar jag med ytterkläderna, han skriker, vrider sig och det går helt ärligt inte att få någon som helst kontakt med honom. Vissa mornar fungerar det perfekt, men vissa mornar som dessa så är det ett rent och skärt jävla helvete.
 
Jag kämpar med fleecetröjan i 20 minuter, får på den också ska bara dragkedjan dras upp "JAG KAAAAAAAAN SJÄLV" skriker ungen. Ja, men försök då tänker jag. Men så lättlurad ska man inte vara för då sliter han av sig tröjan och springer iväg. Då går jag ut och tar fram overallen under tiden, på de sekunderna har ungen tagit av sig i princip ALLA kläderna och lagt sig i garderoben där han förövrigt slängt ut alla andra kläderna.
 
Hur ska man reagera nu? Jag valde att vara bestämd och förklara hur besviken och ledsen jag blev. Men det fungerar aldrig. Försöker få på honom kläderna igen och blir tvungen att hålla "sax" med benen mina över hans för att han ska vara stilla, han slår och skriker och det gåååår inte att få någon som helst kontakt med honom. Jag håller så hårt så det känns som att hans små ben ska gå av, där någonstans ger jag upp. Det ska inte behöva kännas som misshandel för att man ska få på honom kläderna. Ringer till dagis, han får vara hemma helt enkelt. Det hade inte känts bra att släppa iväg honom dit efter en sån helvetes morgon. Vanliga mornar då man arbetar så får man bara slänga iväg ungen med halva overallen på, säga hejdå med gråten i halsen och bryta ihop på vägen därifrån. Idag var jag "ledig" och skulle "bara plugga", så det fick bli såhär.
 
Har suttit ner med honom och pratat om morgonen i en trettio minuter nu och även om det känns som han förstått var det gick fel, så känns det som om samma helvete väntar om några dagar igen.
 
Han ritar teckningar där "mamma har bebis i magen" och pratar om att han vill ha en egen bebis. Jag har förklarat för honom att det inte ens är att fundera på, så länge han inte kan lyssna. För då kommer mamma bli inlagd på psyk och köra varannan vecka därifrån. Ungefär så känns det.
 
"En 4-åring är ofta en ängel borta och hemsk hemma", stämmer så jävla väl. Som natt och dag. Man får vara glad för att det är åt det hållet iallafall.
 
Någon med tips eller ideér hur man ska gå tillväga? Hur är era 3-4 åringar?
 
 
 
Igår efter jobbet hade jag och Noel en mysig dag i högmansbacken iallafall. Antar att det är de stunderna som gör att man lär orka kämpa sig igenom även denna fas. "Det är bara en fas" Det är alltid "bara" en fas. Finns det någon ålder utan en såkallad "fas"? Måtte de ta slut snart.

Ida skriver:

Haha helt ärligt, lät som Mimmi vissa dagar!! Och jag har hört att 2års trots är värst :( Ska det va så i 2år till alltså? OH LORD säger jag bara haha.. man vill ju slita av sig håret när utbrotten komner. Att det kan finnas så mycket viljor i så små kroppar :)

Anonym skriver:

vet precis hur de är, ha 2 pojkar själv som är 3,5 och 4,5 och trotsen är hemskt.
även om de är tufft så ska man inte ge med sig, de va "dumt" att låta han va hemma för att han inte kunde bete sig och då vet han de till nästa gång vad han ska göra.
de är lätt för mig att säga så nu som inte vet exakt hur noel är, men jag ha 2 som är EXTREMT trotsiga och de är bara att göra de man sagt att man ska göra.

en gång så vägra äldsta sonen städa, då va han nästan 3. jag sa åt han städa du inte nu och drar fram mera saker tar jag bort ALLA leksaker.
han vägra städa så alla leksaker kastades ner i sopsäckar i 2 månader.
låter hemskt men sedan dess städa han alltid =)

sedan de där med kläderna är jobbigt, våra tjura aldrig så med kläderna de kan va att dom inte ska ha dom kläderna vi tagit fram, men nu får dom välja själv så de är inga problem.

3-4 års trotsen sägs vara den värsta och de håller jag med om, är glad att den är över snart för sedan blir de inga fler barn.
kanske en sladdis om 3-4 år.

lycka till

Svar: Ja, har förstått att det är en extrem ålder just nu & har många har det likadant.. men ibland känns det bara hopplöst.
Jo, har kämpat mig iväg med honom varje morgon, då det oftast är väldigt jobbigt med just påklädningen, men jag kände mentalt att jag inte orkade, jag bröt ihop och Noel var arg och ledsen. Ville verkligen ta mig tiden att sätta mig ner med honom i lugn och ro och prata ut om allt och det skulle kännas så sjukt jobbigt att kasta iväg honom till dagis bara.

Men imorgon bitti tar vi nya friska tag.. och då får det bara gå.. : ) Tack för svaret iallafall, uppskattar att höra andras historier och att man inte är ensam om denna trots :b
Caroline


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar