Enkelt och billigt bröd

Tänkte tipsa om ett gott och billigt bröd som jag bakar jämt här nere. Innehåller vatten, mjöl och jäst (liite smör och socker bara för att jag alltid måste ha i det) så är i princip gratis och tar typ tio minuter att göra, resten av tiden klarar den sig själv med jäsning och gräddning!
Häll i en påse torrjäst i en bunke. Blanda ner 6-8dl mjöl och en nypa salt och rör sedan om. Värm 2,5dl vatten till strax över 40grader och rör ner i mjölblandningen. Blanda runt och ta lite mer mjöl vid behov (och här slänger jag ner lite smör och socker, för att det blir godare så). Använder ni vanlig jäst, så smular ni ner 25g i en bunke, häller över 37gradigt vattnet (och ev smör) och sist mjöl och salt.
Låt jäsa ca 10min. Baka sedan ihop till en stor bulle och lägg på en plåt med bakplåtspapper eller smörj den. Låt jäsa ytterligare 20min. Släng sedan in i ugnen på 225grader och grädda i 20min. Ät och njut! :)


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar