provsmak gröt (lååångt)

 


Noel har alltid ätit mycket och ofta, mest hela tiden under sin vakna tid och har med det gått upp 0,5kg i veckan. trodde han hade en tillväxt period förut och att det skulle lugna ner sig med tiden, men han fortsätter att äta lika mycket och nu har han kommit till den nivå att han inte tycker att mitt bröst räcker till, han suger, släpper och gnäller, för att sedan ta ett nytt tag och göra om samma sak igen. så då har han fått tagit ersättning i flaska istället, han tycker om flaskan mycket och har tagit den lite smått ända sedan från födseln då jag blev tvungen att pumpa ur brösten och tyckte det var onödigt att slänga bort all den mjölken och då istället gav han det i flaska.


..så nu får han inte bara ersättning som sista mål på kvällen (då han först suger från mitt bröst och ändå drar i sig 180ml) utan även en flaska ersättning under dagen, efter han sugit i sig den blir han glad och nöjd, inte alls som då han suger på bröstet och ständigt är små sugen och små gnällig. såklart så blir man ju orolig att han inte ska vilja ta bröstet alls sedan utan bara flaska, då det är så mycket lättare för honom och det är väl av den anledningen han nu verkar föredra flaskan istället för bröstet, men vad ska man göra då han måste få i sig sånna sjuka mängder för att bli mätt? att det finns mjölk så det räcker i brösten vet jag, för då jag själv testklämmer så sprutar det oftast rakt ut, men kanske inte tillräckligt kraftig för honom, vad vet jag?

.. men iaf, idag fick han provsmaka gröt för första gången, mild havregröt från 4månader. Noel är 3månader och 1vecka exakt idag och vad gör 1-2veckor mer eller mindre? läste som en tok på alla möjliga forum och det var inte alls ovanligt att de började provsmaka gröt redan vid 3-3,5månad.

..och han älskade det, skrattade, log och sträckte sig efter skeden. det var nu 3timmar sedan han åt och inte har vi märkt av något magknip än iaf. fick iofs knappt en tesked, men tänkte testa lite igen om några dagar om han inte visar av några magproblem, så får vi se. känns som det kan vara bra för honom att kunna äta lite gröt vid 4månader om det får honom mätt och nöjd, då blir både han och vi nöjda.

så, hur har ni gjort?
när började ni med provsmak?
och vad gav ni då isf?


Anonym skriver:

Då Gustav var bebis fick han oxå gröt tidigare, o älskade det! Räckte inte till att bara amma.. Vid fem månader ratade han bröstet helt o ville hellre ha flaska/gröt o "riktig" mat.. Tror man ska se till hur sitt eget barn mår o inte lita blint till allt som skrivs om när man ska eller inte ska...

Anna-karin Backlund skriver:

Jag började med mosad potatis och smör åt Erik vid 3mån på rekomendation av Docktor Hans-olov Lindbergsson (din farfar) åå vad han njöt,gröt tyckte han inte om.Men fortfarande än idag ska det vara RIKTIG mat kött,sås å pärer för han.Gör det han mår bra av, det ser ni om inte annat höör.

Hannele - Mamma till Kevin ♥ skriver:

Får jag fråga vad ni använder för flaska? ^^



När jag började helt med flaskan så ville inte min son längre ha bröstet (det var så här att ajg skulle bara testa om han ville ha tutten fortfarande men) men icke sa nicke, han föredrog flaskan vilket jag var nöjd med ^^

Jag slutade amma min son när han var väl 2 månader eller vare nu var för att jag blev för stressad och det kände min son på sig och då började han stressa och blablablablabla..



Min son fick smaka på en smakportion dagen innan han blev 4 månader och det blev mossad banan vilket han itne tyckte inte ens om. Det gör han inte idag heller fast om man skivar den i små bitar då gåre att äta tkr han :P



Svar:

Tack så mkt ^^ Hihi..vad kul!

Kan säga att jag fastnade för din blogg så här kommer jag att komma in fler ggr ^^

Säger inte bara det här för att du ska göra så hos mig..utan jag fasntade för ditt inlägg och då blev jag mer nyfiken på din blogg så nu ska jag snoka lite ;D

Hannele - Mamma till Kevin ♥ skriver:

Svar:

Jag tror att du talar om samma nappflaska som vi har :P

Den nappflaska vi har..har också en sån där ventil så att barnet ska slippa få ont i magen och att nappen påminner om mammas bröstvårta osv :)¨



Jao hade samma problem eller vad man ska säga :P Det sägs när barn har väl börjat med nappflaska så är dom fast..så efter jag hade använt nappflaskan på min son så ville han inte ha min bröstvårta längre som jag är tacksam över att han valde nappflaskan istället så slipper han känna av stress så tidigt :)

kikki skriver:

hahahaha :D ja, känns som man kallar dom för allt förutom deras riktiga namn ;) så dom kommer väll sen då när dom blir äldre och man börjar kalla dom för deras riktiga namn "men mamma, jag heter ju plutten" haha, vore något det ;D


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar