allt handlar om att finna en balans

Vet att ni är många tjejer där ute som av någon anledning vill gå ner i vikt, säkert många av er är nyblivna mammor och att springa spåret eller rusa till gymmet så fort vi får en liten gnutta tid över för oss själva är ju nästan att utesluta, aint gonna happen.

Man behöver inte banta för att gå ner i vikt, man behöver inte träna, allt handlar om att hitta en balans. På vardagen anser jag att man inte nödvändigtvis behöver smälla i sig en massa onyttigheter, där räknar jag in mackor och alla onödigt tjocka såser. Ät en halv tallrik mat och fyll på den andra halvan med sallad, fortfarande hungrig? ät dig mätt på mer sallad och ät sakta. för hur många ggr har man inte kommit tillbaka med en omgång två tallrik överfull med mat i samma stund som vi känner hur mättheten nästan exploderar i oss? Det tar en stund för mättnadskänslan att komma och jag lovar att i och med att du bara börjar att äta saktare så kommer du att klara dig fint på hälften av vad du annars brukar få i dig.

Det finns det så mycket gott och nyttigt om man bara tar sig tiden att leta reda på det. Hårdbröd med keso och aromat, fruktsallad, smoothie, det finns så många variationer att ta till då suget är som störst.

Middagen är ditt sista mål och det bör inte intas senare än kl 18 = inget mackparadis till kvällsfika. Lite thé, en skorpa och en halv banan smakar minst lika gott, faktiskt.

På helgen så får du självklart äta vad du känner för, men med måtta. Laga iordning det du suktat som mest efter hela veckan, ät sakta och länge. Du kommer upptäcka hur mycket godare allt smakar då det är din belöning till dig själv du äter, efter att ha varit så duktig ännu en vecka. Självkänslan ökar så fort du ser att vågen börjar dra nedåt och du slipper den där proppande ångest känslan som en hamburgare ger på en tisdag, "whyyyyy? i did it again, jag är sämst" osv osv.

Självklart så är det okej att unna sig saker ibland. Du ska inte behöva tacka nej till en tårbit på ett tisdagskalas bara för att det inte är helg, antingen ersätter du tisdagen med en helgdag eller tar du en mindre tårtbit och skippar sju kaksorter. Vet man med sig att man har svårt att sätta gränser för sig själv så är nog "Noll tolerans" ett bättre alternativ "är det vardag så är det", för annars finns det risk att det börjar med en kaka där och en bulle där, lite sås till biffarna och sedan är du tillbaka på noll igen.

Sedan kan jag verkigen rekommendera dessa choklad nutrilett dryckerna, de var dessa jag började med då jag ammat färdigt och under dessa tre-fyra veckor rasade jag ner alla mina överblivna graviditetskilon, vilket var en hel del (8kg om jag inte minns fel, som var kvar efter de 4månaderna jag ammat, gick upp 16kg totalt). Är nu nere på -1kg vad jag vägde på inskrivningen och jag vill inte gå ner mer, så jag har hittat en balans som passar mig i vardagen och som varken får mig att öka eller minska i vikt.

Att man måste ut och springa 5000mil per dag är en fet jävla lögn, det räcker med så lite och bara att välja bort frukost och kvällsmackan kan ge flera kilo på ett år.. true story! : )

Sedan är det ju självklart bara bra för kroppen om du tränar någon gång i veckan, men bara en 30min promenad per dag räcker långt och den tiden borde vi alla kunna förmå oss till! : )


Carrooou belives in yooou.. "yes, i dooo"


spiderchick skriver:

sv. jag har inte heller rört mig ett jota sedan lillen kom och jag väger väl kanske fem kilo mer än innan men det gör mig ingenting. Min erfarenhet är att banting inte hjälpet ett dugg. Istället, som du säger, måste man lägga sig till med en balanserad livsstil.

Daniel skriver:

Ja balans! Nyttigt in i veckan å unna sej gött på helgen.. och ta sej en promenad nu som då eller dyl



Det kommer man lågnt på

FLOOSAN skriver:

helt rätt, balans är nyckel till välmående

Fia skriver:

Haha bra pepptalk där carro!! Det blir nog du som får hjälpa mej om ett par mån! ;)

Erika skriver:

Haha, skönt att man inte är ensam i tårarnas värld ;). Det är ju helt galet vad man kan gråta till konstiga saker numera alltså. Hade det varit ett gäng år tidigare hade vi ju blivit tagen som hysterikor och åkt in på anstalt ;D


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar