homemade trippelnöt

 
Detta kan mycket möjligt vara det enklaste... och mest pilliga i godisväg att göra. Hade jag vetat allt stök som låg bakom dessa godsaker så hade jag mycket möjligt köpt en ask färdiga istället. Men så är det ju charmen med att bjuda på nått man har gjort själv, så jag antar att det överväger.
 
Trippelnöt, ca 30 st
ca. 1 ½ dl hasselnötter
200 g ljus choklad eller mjölkchoklad (jag använde mig utav båda)
 
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg nötterna i en långpanna och rosta dem i ugnen i ca 10 minuter. Låt nötterna svalna och gnugga sedan bort skalet med en ren kökshandduk. Lägg sedan nötterna i en skål.

Smält chokladen i vattenbad. Låt chokladen svalna lite och häll sedan hälften av chokladen över nötterna. Blanda om ordentligt. 
Lägg nötterna tre och tre på en bricka med bakplåtspapper och ställ in i kylskåpet i 20 minuter.
 
Håll undertiden resten av chokladen smält genom att låta skålen stå kvar över kastrullens fortfarande varma vatten. Doppa trillingnötterna i resten av chokladen med hjälp av en gaffel. Låt dem droppa av ordentligt och lägg den på bakplåtspapper igen. Låt den stelna helt.
 
Sedan kan ni smälta ytterligare lite choklad och spritsa över de stelnade pralinerna. Vilket blev mindre lyckat då jag gjorde det, allt kom ut i klumpar.. men det smakar säkert bra ändå :b Låt sedan stelna igen. Förvara svalt eller i kylskåp.
 
Imorgon ska jag försöka mig på lite annat julgodis, to be continued.
 
Edit: Nolle somnade förövrigt klockan åtta ikväll.. och imorgon väntar en julklapp i hans julstrumpa vid sängen. "Om du ligger snällt i sängen nu, så kanske tomten smyger in och lägger en julklapp i julstrumpan", allt för att han skulle somna (eftersom Robin och Paulina är här och det vore nästintill omöjligt för han annars att inte vilja vara med dom) Det tog fem minuter sedan sov han.. och nu ligger det en fint inslagen bok i strumpan (nalle puh, fyndat på fyndlagret idag). Känns som lyx att få så mycket tid till sig själv på kvällarna, har ju varit kaos i flera veckor/månader nu.


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar