saftigt och nyttigt morotsbröd

Halv ett inatt, precis efter jag predikat för Johan hur viktigt det är med sömn och att vi måste börja lägga oss i tid, så blev jag sugen på att baka lite. Och då jag känner för någonting så gör jag det bara, oavsett tid eller läge. Brödet var slut och morötterna tog upp halva kylen, så vad passade bättre än ett morotsbröd? Kvart över två var jag färdig, men nu är frysen laddad. Fullkornsfrallor med morötter, sådär halvnyttigt och mättande. Jag blandade ihop två olika recept, tog ut de bästa från båda och de blev jätte saftiga och goda! :)

Smula 50 g jäst i en bunke. Smält 50 g smör och tillsätt 5 dl mjölk och värm till 37 grader. Blanda ner i jästen och rör om tills den är upplöst. Tillsätt 1,5 tsk salt, 1 dl vetekli, 0,5 dl linfrön (1dl solrosfrön, vilket jag uteslöt då jag inte hade det hemma). Rör ner 4 dl morötter och därefter 3 dl grahamsmjöl. Tillsätt sedan 8 dl vetemjöl, lite i taget tills degen släpper bunken. (Jag använde mig utav mer grahamsmjöl, endast 3 dl vetemjöl och resten fullkorns vetemjöl). Strö lite mjöl över och låt jäsa ca 30 minuter. Dela sedan degen i två delar och knåda till två avlånga längder. Skär varje del i 12 bitar (alltså 24 totalt) och rulla till bollar. Låt jäsa ytterligare ca 20 minuter. Grädda 18-20 minuter (15 räckte för mig) i 225 grader. Låt svalna under bakduk. Ät, njut och frys in resten.



Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar