det är de små sakerna som är livet

Om ni fick frågan om att vara ekonomisk oberoende för resten av livet, hade erat spontana svar varit JA då?
 
Johan förstår inte mitt nej. För mig är det helt självklart, jag hade möjligen blivit glad precis i stunden då jag insåg att jag vunnit flera miljoner, men i längden skulle jag bara tappat bort mig själv.
 
Jag kan tycka synd om de människor som har allt, de som kan köpa allt de vill ha och aldrig behöver längta efter någonting. Som att ge ett barn godis varje dag, hur kan man frivilligt välja att ta bort glädjen och längtan till lördagen? En trerättersmiddag smakar snart inte mer än vad de stuvade makaronerna (som du en gång älskade) gjorde.
 
Det blev inget hostel i Krakow, det blev hotell. Johan fick välja. Fortfarande billigt, but still.. jag ville glida runt med konstant lite pengar på fickan, slagga på ett billigt hostel, leta upp haken med den billigaste ölen och dela på en korv till middag. Jag ville känna uppskattning av det lilla, det lilla med så mycket mer känsla än någonting annat.
 
För det är fan så mycket mer känsla i att tågluffa genom östeuropa, tvätta bilar för att få råd att åka vidare, dela på en korv, dricka billig öl och sova tillsammans med tjugo andra. Sånna där saker de ekonomisk oberoende helt missar, då de ständigt åker taxi direkt från plats a till b. De skulle aldrig inse hur mycket som samtidigt fanns där emellan och att det billiga haket översvämmades av känslor, i samma stund som de "avnjöt" ännu en trerätters middag tillsammans med alla andra ytliga människor på den stela restaurangen. Du kan aldrig köpa dig lycka, allt sitter i din tanke att vara och tror du att det finns någon som helst känsla i att fylla garderoben full av tröjor med prislapparna kvar, så tror du fel. Och tror du att din årliga all inclusive semester är i närheten av känslan av att dela på en korv halvvägs liftande till Berlin, så tror du också fel.
 
Så länge man har till sina utgifter och så länge man får prioritera restaurangbesök eller en shoppingtur så kan man skratta sig lycklig. Ni har det så mycket bättre än de som faktiskt kan göra allt detta varje månad. Jag kan helt ärligt säga att jag alltid kommer tacka nej på frågan om jag skulle vilja vara ekonomisk oberoende, på samma vis som jag skulle tacka nej till tiotusen extra i månaden. För det finns ingen känsla större än uppskattning och har du tappat den då har du fanimig tappat allt.
 
Nu har jag slutat för ett tag sedan och ska snart rulla hemöver. Ikväll blir det majbrasa, lite billig öl och grillad korv till middag.
 
Tumblr_m21glen3ay1qhvkfxo1_500_large
Large

Elin skriver:

Smart:) verkligen att det ligger mer känsla i det men jag tror också att man måste se till den mängd olika personligheter som cirkulerar i världen där alla kanske inte ser det på samma sätt. Jag hade gärna varit ekonomiskt oberoende och känner typ lyckorus av bara tanken haha, men jag skulle nog också vilja behålla bägg fötterna på jorden och inte överdriva min levnadsstandard.. Bo i ett lagom stort men fint hus, åka utomlands (och jag flyger helst) och jag skulle ändå jobba och vilja ha ett vanligt "svensson" liv. Jag tror att just själva tryggheten att inte behöva oroa mig är det jag skulle finna som den stora vinsten i det hela och inte att jag hade obegränsat med pengar. Skulle inte vilja byta livsstil för det och skulle nog fortfarande kunna tänka mig att luffa genom Europa men förmodligen ätit på resturang istället. Om jag har möjligheten såklart. Men förstår ditt tänk och det är ju verkligen tur att man kan se det på så sätt också och det är ju faktiskt de små sakerna som är betydelsefulla och att kunna se saker på det viset är ingenting jag skulle vilja byta ut!:)

Jess skriver:

Sjukt bra skrivet carr! Nu fick jah bara lust att helt skita i att jobba överhuvudtaget och leva på noll kr och bara leva ut :D!! Skulle va as kul tro jag att bara leva och försöka klara sig. Behöver lite mat då fiska man . Nu frös man - ja då fick man jaha och fixa päls :D. Skulle vara sjukt kul att prova dock :) pussis ( fast i för sig. Måste köpa snus )..funderar ett tag på den ;) idéerna man har och får :D


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar