Hemmagjorda skönhetsprodukter

Tumblr_ml5khpxg4s1rtxv3ko1_500_large
 
Jag är lite emot allt vad det gäller skönhetsprodukter, eller emot och emot.. jag är emot att bli lurad på pengar, då det är så enkelt att göra dem själv. Sedan använder folk på tok för mycket produkter varje dag. Jag använder ingenting till håret, ingenting till ansiktet mer än en ansiktskräm och en insmörjning till kroppen. Inte för att jag inte vill, för jag skulle gärna ha en hel hög med produkter att gotta mig i, men jag tror aldrig att dessa pengar kommer ge mig någonting. Återfuktning till huden, glans till håret och starka naglar kan du få utan att slänga ut en massa onödiga pengar. Med hemmagjorda produkter gör du inte bara dig själv en tjänst, utan så även miljön.. win-win. Det bästa är att de flesta ingredienserna har du redan hemma. Tänkte tipsa er om några härliga produkter att göra själva. Testa dessa innan ni slänger ut en massa onödiga pengar, på dyra produkter ni tror att ni inte kan "leva utan".
 
Lugnande ansiktsvatten
1 påse kamomillte
1 påse grönt te
1 kopp med kokande vatten
 
Gör såhär: Lägg påsarna i en temugg, slå på kokande vatten. Låt ligga och dra tills det svalnat. Häll på i en flaska, denna håller sig sedan en vecka i kylskåp.
 
Ansiktsmask
2 msk finmalt kaffe
2 msk kakao
4 msk yoghurt
1 msk honung (för torr hy), 1 msk citron (för fet hy)
 
Gör såhär: Rör ihop kaffebönorna och kakao. Blanda i yoghurten och rör till en slät smet. Tillsätt honung/citron. Applicera masken. Låt sitta några minuter. Fukta en handduk och badda sedan ansiktet tills den lossnar. Kan förvaras i en tätsluten burk i kylskåp några dagar.
 
Body butter
1,5 dl kokosfett
1 tsk olivolja
15 droppar eterisk olja (tex verbenate)
3 burkar på 50ml vardera
 
Gör såhär: Blanda alla ingredienserna i en skål tills det är väl blandat. Fyll salvan i burkarna och förvara i kylskåp.
 
Vax
2,4 dl farinsocker
4 msk honung
½ pressad citron
 
Gör såhär: Lägg farinsocker, honung och citronsaft i en gryta och koka under omrörning. Ta bort från värmen och låt svalna. Är det inte tillräckligt klibbigt, så koka det en gång till. Vaxet ska vara ljummet då du använder det. Se till att huden är torr och fettfri. Lägg vaxet i hårets riktning, lägg över en tygbit, sträck huden och dra i hårets motsatta riktning. Upprepa över hela området du vill vaxa.
 
Body salt scrub
8 msk havssalt
4 msk epsomsalt
2 msk olivolja
0,5 citron
 
Gör såhär: Blanda havssalt, epsomsalt och olivoljan ordentligt. Rör ner saften från en halv citron.
 
Dyrare eller mer komplicerat än så behöver det inte vara. Nu ska vi börja spara pengar gott folk, så vi kan lägga dessa kronor på saker som verkligen får oss att leva på riktigt.. för jag vet att det är alldeles för många som lägger alldeles för mycket pengar (och tid) på utseendet i tro om att det ger resultat. Du skulle vara lika fin utan de dyra produkterna, trust me! : ) Och vore det inte roligare att någon gång faktiskt få resa till drömresemålet? många bäckar små, ni vet.. börja här! Återkommer med hårvård...


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar