More than just a fairy tale

 
Finns det någonting mer rofyllt än att läsa sagor tillsammans med den sitt barn? Att bara stänga av allt runt omkring och gå in i en annan värld tillsammans. Vi läser helt klart alldeles för lite för våra barn och i den tid vi lever i med ett extremt högt tempo från morgon till kväll, så känns det extra viktigt att bara få försvinna från allt för en stund, varva ner och samtidigt komma varandra närmare. Då jag verkligen vill vara i nuet så går jag och badar med Noel (producerar nå sjukliga mängder skum och gör tsunamis) eller läser en bok, för även om jag blivit bättre på att vara i nuet, så har jag en lång väg kvar.. men just att bara stänga badrumsdörren eller dyka ner i en bok får mig verkligen att stänga av allt annat runtomkring. Älskar lika mycket att läsa själv, fast det är ju såklart extra mysigt att få uppleva glädje, sorg och och underbara frågeställningar i en saga tillsammans med Noel. Att det sedan gör att barnet lär sig ord och grammatik snabbare och därmed får det lättare i skolan är ju bara en bonus.
 
Våran favoritbok är "På rymmen med Pippi Långstrump", det är verkligen en perfekt bok att försvinna in i. Jag älskar Pippi för hon lever inte efter samhällets regler utan skapar vackert sina egna, hon är positiv, öppen och går verkligen på känsla. Varför ska man vara som alla andra, då man är så jäkla grym på att vara sig själv liksom? Älskar biten ur boken då dom stannar till vid ett fint ställe vid vattnet och ligger tillsammans bredvid varandra på gröngräset och tittar upp mot den klarblåa hmlen och de gröna trädkronorna. Pippi säger att "det är just sånna här ställen som riktiga rymmare vilas sig på" och Tommy och Annika börjar förstå hur härligt riktiga rymmare kunde ha det. Sedan då dom träffar luffaren Konrad och de delar mätsäck tillsammans med honom och aldrig hade en korvmacka någonsin smakat så gott som då. Vi skulle nog alla behöva våga vägra rensa jordgubbslandet ibland och bara dra ut på rymmen istället.

mamma skriver:

Alltid härligt med mysstunder med sina barn, även när dom är stor :)


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar