sömn och sånt

Noel hade ju som sagt en period då han vaknade var 3timme på natten,
ska inte klaga och säga att det var jobbigt, då man läser om andra som har det tusen resor värre. men ja, lite frusterande då jag har skit svårt att somna för natten och sedan att somna om efter varje matning.

Vi började ju som sagt med två längre vilor under dagen istället, på förmiddagen mellan 9-11:30 och sedan på eftermiddagen mellan 15-16:30, dom tiderna håller han stenhårt på och vaknar alltid fem i 7, 7 eller fem över varenda morgon, han är som en klocka. men iaf, i och med de längre sovperioderna kombinerat med 220ml välling som sista mål så sover han 8 timmar i stöten nu och har gjort det sedan vi startade med det här för en vecka sedan.

vi lägger honom redan 8, ibland även halv 8 om han inte orka vara vaken mer. då sover han till 4, matar honom med flaskan i sin säng, han somnar om och sover till 7 igen.

så ett tips till andra andra med barn som sover dåligt, ge välling som sista mål och se till att det var 3 timmar sedan dom åt middagen så dom får i sig så mycket som möjligt. vet att det är svår att få dom att sova långa sammanhängande vilor inne, men då Noel sover i vagnen (inne eller ute) så är det bara att lägga snuttisen lite för ansiktet, stoppa in tutten och vagga om honom igen.. så vagnen inne på dagen är verkligen att rekommendera.

som kvällsrutin har vi även börjat med att släcka ner alla lampor och stänga av tvn, sedan läser jag en bok för honom i soffan till vällingen så han får varva ner lite, då somnar han mycket bättre än som förut då han kunde få leka de sista tio minuterna innan läggning.

skriver inte det här som "jag vet", "såhär är det" och jag hoppas verkligen ni inte tar det så eller som jag på något vis "skryter" över att vi får sova på nättern, för det var inte min mening.. vi har som alla andra taskiga nätter och gnälliga dagar, det är såklart att han inte somnar på tio minuter varje kväll eller prick kl 20, men det tar jag förgivet att ni förstår och tar till er av mina tips istället, som iaf hjälpte oss : )

natalie skriver:

tack för kommentarerna ;)


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar