onödiga utgifter

Har ni svårt att få det att gå ihop i slutet av månaden?
aldrig pengar över till att unna er någonting extra? eller känner ni helt enkelt att det finns roligare saker att lägga pengarna på än mat? då tycker jag ni genast ska sluta med att bojkotta Lidl. Det finns tusentals kronor att spara och mat är den största kostnaden vi kan påverka själva.

Den här månaden satt jag mig som vanligt ner och skrev en matlista och handlingslista inför månaden. 1900kr slutade handlingen på och då var det ink helgmat (fläskfilé, kebab osv), blöjor, vinterkängor till Noel osv. Vi handlar inge köpta fiskpinnar, potatisbullar, pytt i panna osv = dyrt, utan vi panerar fisken själv och gör egen pytt, vilket även blir bra mycket godare. Vi snålar inte ner på maten, utan vi gör grytor, biffar osv till vardagsmat, så det är inte där månadskonstnaden faller, vi äter god och bra mat och jag skulle aldrig dra ner på smaken. Sedan handlar jag aldrig hem kakor, godis och glass, vilket är en onödig konstnad man kan ta till helgen om suget kommer... och det viktigaste av allt, bli prismedveten.. jämför och skriv ner prisskillnader, tillslut sitter det där och du slipper fundera på om 45kr/kg för köttfärs är dyrt eller billigt.

Men till saken.. först handlas det på lidl, inge utländska märken utan svenska vanliga, precis som på vilken annan butik som helst fast till ett bättre pris. Sedan åker jag till willys och kompletterar upp med det som fattas.

Vill man tjäna ännu en slant så kan man baka sitt eget bröd och handla allt kött på city cross, men det ska ju inte behöva kännas som en börda att varje månad storhandla. Men jag kan lova att det blir tusen ggr så mycket roligare då man känner att man tjänat sig några tusenlappar, för det gör man om man handlar rätt och jag får lite av en kick att fynda, även då det gäller mat :b

Så nästa månad skriver ni ner en riktig matlista och tar er en sväng på lidl, ni lär inte ångra er! : )
och våga testa lite andra varor, kanske det dyraste inte alltid är det bästa?

sara skriver:

vart de 1900 kr för hela månaden? du får jätte gärna ge mej tips å sånt för hur jag /vi i familjen ska få ner kostnaden på matkontot då även väntar en liten, blir as dyrt för oss jämt

Anonym skriver:

superbra med såna listor! Jag planerar 2veckor i taget o vi handlar oxå stor del på Lidl + bakar en hel del själv.



Vägrar jag oxå att dra ner på smak, man kan äta gott OCH billigt!!


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar