planering.. ni vet.

Jag brukar i regel ha en matlista att gå efter
&  kör oftast två veckor i taget. Men nu satt jag mig ner & skrev en för hela tolv veckor & den kan man ju utan problem köra runt en gång till, då man knappast lessnar på att äta en maträtt var tolftevecka.

För något som bidrar till stress för mig, är att ständigt stå kl fyra & rota runt i frysen för att försöka komma på vad man ska göra till middag. Hetstina köttfärs & upptäcka att både ströbrödet & löken är slut. Här på landet kan man ju inte gärna springa till affärn bara för det heller, då det för oss skulle bli fyra mil sammanlagt, så planering är ett måste.

Nu kan man istället inhandla allt man behöver för två veckor & lägga fram köttfärsen för tining då man kliver upp på morgonen. Eftersom man vet vad man ska laga för mat & hur lång tid den tar, så slipper man äta kycklingen kl sju på kvällen, då man startar med den i tid.. Helt överlägset enligt mig & jag förstår faktiskt inte folk som klarar sig utan den. De kanske är stresståligare än mig? vad vet jag.. men alla faktorer som bidrar till stress & man kan göra någontig åt, tycker jag att man ska ta tag i! :)

Moa skriver:

Oj vad jag känner igen mig i allt :) om du vill får du gärna publicera listan så man får lite middagstips ;) de blir ofta samma o samma

Sara- Mamma till Yrla och Noel skriver:

vi brukar köra en månad i taget, men ibland kommer de ju saker i mellans å nu kör vi 2 veckors planering :) helt klart bäst :)


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar