tjuven ska du heta, för du stjäl min bästa vän

Det är helt sjukt vad människorna blivit beroende av att vara uppkopplade. Folk uppdaterar dygnet runt, trots att de arbetar. "Hård dag på jobbet, vet inte hur jag ska hinna med mig?" Ja, du kan ju börja med att lägga ifrån dig telefonen och faktiskt ge arbetet ett försök. Det brukar i regel rulla på bättre om man faktiskt gör någonting. Föräldrar sitter och kastar en boll mot väggen i ett halvhjärtat försök att leka med sina barn, då det egentligen är mobilen som står i ständigt fokus. Folk umgås inte ens längre, de är möjligen i samma rum, men alla sitter i sin egen värld och knappar på mobilen. Är folk rädd att bli bortglömda eller missa någonting? för jag kan inte se någon annan anledning till att man ska behöva gilla och kommentera vart ständiga steg en annan människa tar. Det verkar för många viktigare att vara "online" än att faktiskt vara närvarande. Nästa gång någon bakom mig i trafiken sitter och trycker på mobilen medans de kör, så kommer jag tvärbromsa.
 
"Tjuven ska du heta, för du stjäl min bästa vän", ett passande ord för föräldrarnas mobil anser barnpsykologen Magne Raundalen.
 
Tittar du mer på mobilen än på ditt barn? då kanske det är dags att tänka om.Tänk på att tiden med barnet är begränsat och att det är viktigt att ha tidpunkter som är helt mediefria, t.ex innan läggdags. Tycker det är helt sjukt att småbarn sitter vid datorer och ipad, men det kanske bara är jag som är gammalmodig. Barn ska bygga kojor och har man varit ute hela dagen eller är sjuk så kan man få se på tv... eller några klipp på youtube :b
 
Jag vill tro att många skulle känna sig mer fri och få så mycket mer tid över, om de bara la ner detta ständiga klickande. Om du skulle ta tillvara på varje ögonblick, skulle du spontant tänka dig en stund med mobilen? Om inte gör någonting annat då, ta en promenad med en vän, mys ner dig bredvid dina barn, läs eller skriv en bok, baka och bjud in till kalas "bara för att", se gamla serier med din partner, pyssla eller spela spel med barnen, drick en öl och lägg patians, möblera om, massera varandra, planera en resa, skriv poesi, baka wienerbröd, ha en spakväll, träna, trava in ved, kratta, hjälp grannen städa, lär dig sticka, att spela gitarr eller ett annat språk. Gör vafan som helst, men lägg ifrån dig mobilen! :)
 
 

Moa skriver:

Så jävla tänkvärt! Jag tänkte innan jag fick barn att mitt barn ska fan inte ha tvn som barnvakt, inte heller några onödigt dyra tvspel eller iPad. Tycker fortfarande samma sak men har släppt på de då vi varje helg tittar på morgonen. Men innan man bestämmer sådanna regler för sina barn kanske man borde rannsaka sig själv precis som du skriver, har inte haft en tanke på mitt eget dataabvändande bara elvins. Men de är ju hos mig det börjar, det är ju jag som ska vara förebilden. Tack för tankeställaren! :-)


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar